Saturday, April 22, 2017

Joka toinen pari / Every Other Couple



FI © 2017 SAHADOK Oy. Year of production and first festival presence: 2016. P: Aleksi Salmenperä, Mia Halme, Timo Vierimaa. D+SC+S: Mia Halme. CIN: Heikki Färm, Peter Flinckenberg. Helicam cinematography: Ville MJ Hyvönen. M: Ville A. Tanttu. S: Micke Nyström. ED: Antony Bentley.
    Featuring (with their families): Sanna From and Mikko Leino.
Kaisa Karirinta and Ville Tanttu.
Ykä Nieminen and Jonna Mannila.
    Distributed by: Pirkanmaan Elokuvakeskus. No Swedish title, no Swedish subtitles. 77 min
    Premiere: 21 April 2017.
    Viewed at Kinopalatsi 3, Helsinki, 22 April 2017.

Every Other Couple is a documentary journey to the epicenters of earthquakes in relationships.

Mia Halme's talent in intimate documentary film-making and her ability in creating an atmosphere of confidence in sensitive personal territory was evident in her previous feature film Ikuisesti sinun [Forever Yours, 2011], about children taken into custody.

Halme's new film Every Other Couple tells three stories of divorce, each of them showing the full scale of the jolt that a divorce brings to the family chain and the surrounding circle of life. Each story is personal, but the film is balanced to express the viewpoints of both parties of the divorces and their children, as well.

I belong to a generation that is still incredulous about such confidentiality in personal documentary film-making although in Finland this trend started already in the 1990s with none other than Antti Peippo in Sijainen [The Substitute, 1990]. I keep wondering about the shifting zone between fiction and documentary and the fundamental epistemological problem. When you know you are being observed you consciously or unconsciously start to perform.

I don't watch television but I am aware of reality television, and I actually did get to watch some of The Real World (1992-) when it was launched on MTV. Perhaps reality television has meanwhile changed reality itself. Perhaps concepts like "intimacy" and "privacy" are becoming obsolete. Perhaps there is now more than before an element of performance in private life. Which changes the rules and opportunities for documentary film-making completely.

Mia Halme's approach is the opposite to the voyeuristic appeal of reality television. Halme's approach is responsible and even relevant to a professional attitude. With the participation of the families discussed we get to observe at close range the turbulent core of crises in relationships. Every Other Couple provides a wide array of situations and solutions. It is interesting to watch and should be rewarding material for family counseling.

Every Other Couple is a multi-layered film that would be rewarding to see again. The divorce stories do not remain on the level of the immediate present but open up family histories of broken homes.

Much of the film is in close-up or extreme close-up.

BEYOND THE JUMP BREAK: MATERIAL FROM ELONET, THE FILMIKAMARI PRESS SERVICE AND THE FILM'S PRESS KIT:
BEYOND THE JUMP BREAK: MATERIAL FROM ELONET, THE FILMIKAMARI PRESS SERVICE AND THE FILM'S PRESS KIT:

ELONET SYNOPSIS:

Sanotaan, että joka toinen avioliitto päättyy eroon. Mia Halmeen ohjaama ja käsikirjoittama dokumenttielokuva Joka toinen pari (2017) kuvaa pariskuntia, joiden liitot ovat hajonneet. Kolme ex-paria kertoo yhteisestä menneisyydestään, erostaan ja elämästään eron jälkeen. He kertovat siitä hetkestä jolloin ero kävi ilmeiseksi, surusta ja helpotuksesta, vihasta ja rakkaudesta. Vanhempina entiset puolisot ovat tekemisissä toistensa kanssa vielä eron jälkeenkin.

FILMIKAMARI: PRESSIPALVELU: JOKA TOINEN PARI

Kolme paria - kolme eroa - kuusi tapaa muistaa
Mia Halmeen uusi elokuva Joka toinen pari kuvaa avioeroa suomalaisittain. Kolme ex-paria kertoo suhteensa käännekohdista, siitä miten he muistavat tapahtumat eron ympärillä, usein toisistaan poikkeavasti. Heillä on yhteinen menneisyys ja lasten vuoksi myös yhteinen nykyisyys - elämä eron jälkeen.
Joka toinen pari on elokuva eron hetkistä ja yhteisestä elämästä eron jälkeen, jaetusta vanhemmuudesta. Se kertoo erosta paitsi miesten ja naisten silmin - myös lasten näkemänä ja mummien sivusta kokemana. Ero koskettaa parin lisäksi koko perhettä, ja kaikkia heidän lähellään – arjen palaset menevät uusiksi ja kuvioon mukaan tulee uusia ihmisiä – syntyy uusia perheitä.  Elokuva on koskettava, mutta ei surullinen. Jopa eroista löytyy humoristisiakin tilanteita.

Suomalaisten solmimista avioliitoista joka toinen päättyy eroon. Vaikka eroa ei itse olisikaan kokenut, se on tapahtunut jollekin lähelläsi – eronneita ja eroa pohtivia on ympärillämme kaikkialla. Suomalaisilla on varaa erota – avioliittoa ei tarvitse enää taloudellisista syistä ylläpitää, eikä uskontokaan meitä sido. Silti eroaminen ei ole helppo vaihtoehto. Mikä pitää meidät yhdessä - rakkausko? Tavallisuudestaan huolimatta ero voi murentaa identiteetin, tai se voi antaa mahdollisuuden muuttua – naisena, miehenä, vanhempana.

Tutkimusten mukaan erosta selviytymiseen vaikuttaa keskeisesti se, miten yhteiskunta on valmistautunut kohtamaan avioeroa suunnittelevia, jo eronneita ja heidän perheitään – lapsetkin eroavat. Asiantuntijoita elokuvan kehittelyn taustalla ovat Suomalainen Eroseminaari, Suomen Kasper, Suomen Uusperheiden liitto ja Väestöliitto.

Elokuva sai kansainvälisen ensi-iltansa DOK Leipzig -festivaalilla 2016 ja kotimaisen DocPoint -festivaalilla tammikuussa 2017. Yleisö on kommentoinut elokuvan sopivan kaikille: Eronneille ja niille, jotka tulevaisuudessa eroavat sekä niille, jotka eivät eroa. Kaikenlaisissa perheissä kasvaneille. Lasten tai aikuisten kanssa työskenteleville. Ihmisyydestä kiinnostuneille.

PRESSKIT

Mia Halmeen elokuva
Joka toinen pari

3 paria. eroa.
6 tapaa muistaa.

Jossain vaiheessa on tapahtunut, ettei enää koske toista. Ei anna edes hyvänyönsuukkoa, ei hipaise, kun kävelee ohi.

Synopsis


Joka toinen pari on dokumentaarinen elokuva hetkistä, jolloin tiedämme elämän lopullisesti muuttuvan.

Se on elokuva eroista.

Elokuvan päähenkilöinä on kolme ex-paria. Osa heistä muistaa eronsa hetken aivan eri tavoin kuin toinen. Heidän tarinansa kertovat yhteisestä menneisyydestä ja yhteisestä nykyisyydestä, elämästä eron jälkeen. Vanhempina entisten puolisoiden on vielä oltava toistensa kanssa tekemisissä. Exän tapaaminen eteisessä, kun lapset viikon välein vaihtavat kotipesää. Jouluillallinen yhdessä entisen perheen kesken, ja uusien puolisoiden.

Muotokuvia elämästä eron jälkeen.

Lähes kaikkialla länsimaissa joka toinen liitto päättyy eroon. Vaikka se ei olisi vielä tapahtunut sinulle, se on tapahtunut jollekulle läheisellesi. Ehkä ero kummittelee mielessäsi, tai jopa herättää toiveita.

‘Tuli piste, jolloin tajusin selviytyväni.‘

’Silloin se tärinä kai alkoi. Aivan hervoton tärinä. Kun kerroin, että tiedän.’

Ohjaajalta

Joka toinen pari -elokuvan aihe valtasi mieleni, kun monet ystävät ympärillä päätyivät eroamaan. Osa heistä kertoi eronsa hetkestä kuin olisi katsonut valokuvaa, niin tarkasti heillä oli hetki muistissaan, kaikki värit ja äänet. Nuo kirkkaat hetket olivat koskettavia. Hetket, jolloin luovumme kontrollista ja rakennelmista, joita suhteissa pidetään pystyssä. Tuolloin oma valokuvamainen muistoni tuli esiin. Se on vanhempieni eron hetki.

Äitini käveli pensasaidassa olevasta portista sisään ja otti laukustaan pinon papereita. Syyskuisen päivän ilma oli raikas ja aurinkoinen. Äidillä oli kapea ruskea nahkatakki. ’Se on selvä nyt sitten’, hän sanoi, ’Isä muuttaa pois.’ Vastasin ’Hyvä’, vaikken niin ajatellutkaan. Olin 11-vuotias ja niin kauhuissani, etten pystynyt liikkumaan.

Ero on aihe, joka koskettaa meitä kaikkia, eronneita tai ei, koska se on ympärillämme koko ajan. Ystäväni ero tekee minut levottomaksi, koska se pakottaa arvioimaan jälleen uudelleen omaa suhdettani.

Joka toinen pari on elokuva yhteiskunnallisesta aiheesta kerrottuna henkilökohtaisten tarinoiden kautta. Päähenkilöinä on kolme ex-paria, joiden tarinat muodostavat elokuvan käymällä dialogia keskenään. Miten eri tavoin he muistavat tapahtumat; kuka lähti ja kuka kieltäytyi avaamasta ovea. Heillä on liuta lapsia ja anoppeja ympärillään. He kertovat muistoista eron ympärillä, käännekohdista ja kirkkaista hetkistä. Heillä on yhteinen menneisyys ja lasten vuoksi myös yhteinen nykyisyys. Elämä eron jälkeen.

Päähenkilöt ovat aikuisia, vanhempia, mutta ehkä oman lapsuusmuistoni vuoksi katseeni kohdistuu elokuvassa myös lapsiin. He ovat niitä, joiden pitää hyväksyä toisten päätös ja sopeutua uuteen elämäntilanteeseen.

Tuottajalta

Skandinaviassa erojen määrä on maailman suurin. Joka toinen suomalainen avioliitto päättyy eroon ja erojen määrän valtavaa kasvua on selitetty sekä uskonnollisuuden vähenemisellä että individuaalisella elämäntavalla. Erityisesti Skandinaviassa yhtenä syynä eroihin on pidetty vahvaa sosiaaliturvaa. Toisin sanoen naisille, jotka tekevät aloitteen suurimmassa osassa eroista, on taloudellisesti mahdollista erota. Kun ei Jumala eikä huoli toimeentulosta enää pidä pareja yhdessä, mitä jää jäljelle; rakkaus?

Mia Halme on tunnustettu suomalainen elokuvantekijä. Hänen työnsä liittyy vahvasti teemaan, jonka me kaikki jaamme; perheeseen. Mian elokuvissa intiimi ja henkilöitään kunnioittava tarinankerronta yhdistyy tinkimättömään estetiikkaan. Ohjaajana Mia on fundamentalisti. Ei helppoja temppuja, eikä koskaan itsestäänselviä tai turvallisia aiheita.

Tuottaja
Aleksi Salmenperä on palkittu käsikirjoittaja ja ohjaaja. Hänen elokuvansa on ollut kahdesti Suomen Oscar-ehdokkaana ja kahdesti EFAn nimittämänä ehdokkaana parhaaksi eurooppalaiseksi elokuvaksi. Hänen elokuviaan ovat mm. Jättiläinen (2016), Häiriötekijä (2015), Alaska Highway (2013), Miehen työ (2007).

Ohjaaja
Mia Halme on ohjaaja ja käsikirjoittaja. Hänen elokuviaan on esitetty erilaisilla festivaaleilla laajasti ympäri maailman jo viidentoista vuoden ajan. Edellinen elokuva Ikuisesti sinun (2011) sai Jussi -palkinnon vuoden parhaana dokumenttielokuvana ja palkittiin esimerkiksi parhaasta ohjauksesta Visions du Réel -festivaalilla. Halme on ohjannut useita perheaiheisia elokuvia; edellinen elokuva kertoi huostaanotetuista lapsista. Hän työskentelee parhaillaan myös Aalto-yliopiston Elokuvataiteen laitoksella Dokumentaarisen linjan vastuuopettajana, Executive in Residence.

Yhtäkkiä mä tajusin, että jos se nyt lähtee, niin se on sitten siinä. Jos se nyt lähtee tuosta ovesta, mä en ikinä enää ota sitä takaisin.

Ex-appi piti puhetta morsiusparille ja sanoi olevansa onnellinen, että tytär löysi pitkän komean upseerin. Mun teki mieli huutaa, ettei se nyt niin komea ole.

"Muotokuvia elämästä eron jälkeen"

"Let only good thoughts be within you"

Oon selvinnyt niin hyvin kaikista näistä vaikeuksista, että mun tytär haluaa asua mun kanssa. Se on uskomatonta.

Työryhmä
käsikirjoitus ja ohjaus Mia Halme
kuvaus Heikki Färm FSC, Peter Flinckenberg FSC
leikkaus Antony Bentley
äänisuunnittelu Micke Nyström
musiikki Ville A. Tanttu
tuotanto Aleksi Salmenperä, Mia Halme, Timo Vierimaa

Sahadok on Aleksi Salmenperän ja Mia Halmeen vuonna 2009 perustama elokuvatuotantoyhtiö luoville ja ennakkoluulottomille elokuville. Yhtiö on ollut dokumenttien ja fiktioiden kehittely- ja kirjoituspaikka sekä yhteistuottaja.

SAHADOK on ollut yhteistuottajana Aleksi Salmenperän elokuvassa Paha perhe, joka sai ensi-iltansa Berlinaren Panoramassa 2010, ja Alcan Highwayssa jonka ensiesitys oli Hot Docsissa Torontossa 2013. Joka toinen pari on SAHADOKin ensimmäinen oma tuotanto.

Timo Vierimaa on työskennellyt Joka toinen pari -elokuvan apulaistuottajana. Vierimaa on aiemmin ollut tuottajana esimerkiksi elokuvissa Miesten vuoro (2010), Säilöttyjä unelmia (2011) ja Hukkamies (2013).

KUVAAJAT
Heikki Färm esim. Miesten vuoro, Onkalo, Vierailu, Eedenistä pohjoiseen
Peter Flinckenberg esim. Betoniyö, Tuulensieppaajat, Pitääkö mun kaikki hoitaa, Ikuisesti sinun
Päivi Kettunen esim. Matka minuksi, Pieniä kömpelöitä hellyyden osoituksia

LEIKKAAJA
Antony Bentley esim. Mesenaatti, Rotuerittelyn perintö, Matkustaja

ÄÄNISUUNNITTELIJA
Micke Nyström esim. He ovat paenneet, Bekas

Sen päivän aamuna kumpikaan meistä ei tiennyt, että ero tapahtuu tänään. Sitä ei oltu mitenkään suunniteltu, mutta silti se oli tosi kirkas hetki.

No comments: