Thursday, January 03, 2008

Katariina Lillqvist's Animated Films

Puppet animation films by Katariina Lillqvist (D, SC, ED):
Tyttö ja sotamies / Maiden and the Soldier. FI/CZ 1995. Based on: Bertolt Brecht: "The Legend of the Dead Soldier": AN: Ján Klos. 9 min
Hiilisangolla ratsastaja / Rider on a Bucket. FI/CZ 1992. Based on: Franz Kafka: "Der Kübelreiter". AN: Vlasta Pospíslová, Jiri Látal, Frantisek Vasa. 8 min
Kamarihaikara / The Chamber Stork. FI/CZ 1993. Based on: Franz Kafka: "Kun tulin illalla kotiin" / "As I Came Home in the Evening". AN: Ján Klos, Jiri Látal. 10 min
Maalaislääkäri / Country Doctor. FI/CZ 1996. Based on: Franz Kafka: "Country Doctor". AN: Ján Klos, Jiri Látal. 15 min
Ksenia Pietarilainen / Xenia of St. Petersburg. FI 1999. 29 min
    Beautiful 35 mm prints from Suomen Elokuvakontakti. Viewed 3 Jan 2008 at Cinema Orion, Helsinki.
    Katariina Lillqvist is a master of puppet animation, and in these films she reaches original dimensions with dark, surrealistic stories based on Kafka etc. An original talent with influences from Jiří Trnka and Jan Švankmajer and affinities also with Tim Burton.

No comments: